Δε νομίζω ότι θα ήταν ποτέ δυνατόν οι κάτοικοι της Πάρου να πολιορκούσαν το τοπικό αστυνομικό τμήμα, να έκοβαν την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος και ύδατος και να εγκλώβιζαν τους αστυνομικούς διαμαρτυρόμενοι για τη σύλληψη του 20χρονου (ψυχικά άρρωστου) Πακιστανού που τραυμάτισε σοβαρά το κοριτσάκι. Ούτε θα τους περνούσε στη συνέχεια από το μυαλό να δείρουν το πλήρωμα του πλοίου που τον μετέφερε, για τα περαιτέρω, στην Εισαγγελία της Σύρου.
Αντιθέτως ο λαός αντέδρασε ακριβώς έτσι στην περίπτωση της σύλληψης ιδιοκτήτη εστιατορίου στην Ύδρα ο οποίος, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του ΣΔΟΕ, δεν εξέδιδε τις προβλεπόμενες από τον ΚΒΣ αποδείξεις. Πολλοί ορθώς καταδίκασαν το περιστατικό παρομοιάζοντάς το όμως, λαθεμένα κατ’ εμέ, με το κίνημα “Δεν πληρώνω”. Αυτό το περιώνυμο “κίνημα” πρόκειται για happening της λεγόμενης «παλαβής αριστεράς» και είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις όπου εδράζεται στον απλού λαό (μια εξ αυτών είναι η «εθνική οδός» Κορίνθου-Πατρών η οποία, αν και καρόδρομος, εισπράττει κανονικά διόδια με αντάλλαγμα μια νεφελώδη υπόσχεση κατασκευής στο μέλλον με τα έργα να έχουν παγώσει από διετίας).
Στην περίπτωση της Ύδρας η αγανάκτηση και οι ακραίες αντιδράσεις ήταν απαράδεκτες μεν, αυθεντικές και ειλικρινείς δε. Αυτό κατά τη γνώμη μου πρέπει να προβληματίσει πολύ το Υπουργείο Οικονομικών δεδομένου ότι, κατά τα φαινόμενα, στη συνείδηση των πολιτών της Ύδρας αυτό που αποκαλείται «φοροδιαφυγή» δεν είναι, σε αντίθεση με την συμπεριφορά των «αδιάφθορων» στο εν λόγω περιστατικό, ηθικά επιλήψιμο.
Φταίει το άθλιο, άδικο και απαράδεκτο φορολογικό σύστημα; Φταίει η διαφθορά, η αναποτελεσματικότητα των ελεγκτικών μηχανισμών; το ότι οι φόροι μας χρυσώνουν τις τσέπες του Άκη και άλλων χιλίων προσώπων οι φάκελλοι των οποίων σύμφωνα με δημοσιεύματα βρίσκονταν στο γραφείο του, παυθέντα χάριν πολιτικού φίλου, εισαγγελέα Διώτη; Σε κάθε περίπτωση το ατυχές συμβάν της Ύδρας δεν πρέπει να αναγνωσθεί ως παλαβή παραβατική συμπεριφορά αλλά ως ένδειξη σοβαρού συστημικού προβλήματος. Διότι προϋπόθεση για την πάταξη της φοροδιαφυγής είναι να απαξιωθεί ηθικά ως συμπεριφορά και να πάψει να συμφέρει.
No comments:
Post a Comment